maandag 24 juni 2013

Healthy recept: Overnight oats

In het Amerikaanse gezondheids- en sportwereldje (niet heel Amerika eet hamburgers) is dit lekkere ontbijt al favoriet. Overnight oats, oftewel 'overnachting havermout'; havermout dat een nachtje in de koelkast heeft gelogeerd.
Ik zie je hoofd al denken; gatsie havermout, doe mij maar een boterham.
Havermoutpap gekookt in water is inderdaad vies, vind ik ook. Deze havermoutpap, is heel anders en veel lekkerder! Bovendien kun je er eindeloos mee variëren en het zo lekker maken als je zelf wilt.

De smaak van deze havermoutpap is vrij neutraal. Daarom is het ook de bedoeling dat je een topping toevoegd. Denk aan fruit, noten, wat je zelf wilt. Zo stel je jouw eigen ideale papje samen.
Van overnight oats heb je heel veel verschillende recepten. Ik heb nu een vrij basic recept geprobeerd, maar ga er zeker nog andere varianten uitproberen!

Wat heb je nodig?
  • ongeveer 90 gr havermout
  • een kopje yoghurt
  • een kopje water of melk
  • Een leeg potje met deksel
De precieze afmetingen weet ik niet, omdat ik zomaar wat bij elkaar heb gedaan totdat het een mooi papje werd. Je moet dus zelf een beetje proberen en schatten hoe dik je de pap wilt hebben.
Ik hou wel van een beetje stevige pap, dus heb er wat meer havermout door gedaan. 

Ik heb een leeg jam potje gebruikt en dat laten weken in kookend water met soda. Spoel het potje daarna nog even goed na met heet water, zodat alle soda weg is. 

Hoe maak je het? 
Pak een schaaltje of kommetje en meng daar de havermout, yoghurt en melk bij elkaar. Roer alles bij elkaar tot een papje. Je kan zelf bepalen of je er nog wat extra havermout bij doet of wat meer vloeibaar spul.
Ik heb er ook nog een beetje lijnzaad bij gedaan.
Doe het spul in een potje met de deksel dicht en laat het voor een nacht in de koelkast staan.
De volgende ochtend roer je het even door en kies je een lekkere topping. Een topping is zeker wel aan te raden, want de smaak is vrij neutraal. Ik er aardbeien en noten doorgedaan.  
Je kan er door gooien wat je lekker vindt. Warme appel en kaneel lijkt me ook lekker.

Eet smakelijk! 

Waarom dit ontbijt?
Van dit ontbijt ga je lekker vol zitten. Met boterhammen als ontbijt, heb je vaak snel alweer honger.
In veel brood zit tarwe en suiker, waardoor je bloedsuikerspiegel  gaat pieken en je snel weer honger krijgt.
Met dit ontbijt blijf je lang vol zitten en gaat je bloedsuikerspiegel niet pieken!
Havermout zorgt voor een lang vol gevoel bovendien is havermout ook nog eens ontzettend goed voor je. De (ongezouten) noten en het fruit maken het helemaal af, daarvan hoef ik niet te vertellen dat ze gezond zijn, toch?

Het is natuurlijk vakantie, maar dan kan het alsnog voorkomen dat je 's ochtends weinig tijd hebt.
Dan is dit ontbijt natuurlijk ideaal. Je ontbijt staat al klaar in de koelkast en je kunt het zo opeten. 
Enjoy!

xlove.





6 opmerkingen:

  1. Hmmm, dat moet lekker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    We visited your food recipes blog http://createjoyeverydayinlife.blogspot.com/ and found it very well made!

    We would like to invite you into our free banner exchange exclusively designed for food blog like yours:
    http://www.receptenbannerexchange.com/

    After successfully promoted this service in Italy, France and Spain we are now to introduce it in the Netherlands and we know from experience that will provide a good free promotion to all the cooking recipes sites in the network!

    Imagine you become part of a circuit of sites ALL dedicated to cooking and recipes: your banner could not have better exposure!

    This translates to click and then new visits to your site!

    At the launch of the network, we will offer the first 30 members 2 free promotions:
    1) a link on the homepage in the "partner" section;
    2) 50,000 free credits, that will give you a good visibility.

    To register simply create a banner (size 160x90 pixel) and upload it on our website; once loaded the banner, you'll be given a code that you will need to put on your site. The code is used to display the banners of the other recipe sites already registered in the network (which we know from experience will be continuously growing!).

    NOTE: if you do not know how to create your own banner, we offer to do it for you for FREE!

    We would like to have you in our network!

    We look forward to the new network of Dutch blog dedicated to the kitchen!

    ReceptenBannerExchange Staff

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben benieuwd hoe dat smaakt :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk recept! Ik vind havermout altijd heerlijk in een pap, vooral als ik daarna ga hardlopen. Dan is havermoutpap een ideaal ontbijt. Misschien ga ik jouw variant binnenkort ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er echt heel erg leuk en lekker uit!
    Ik ben nu ook een beetje aan het zoeken naar lekkere en gezonde dingen, dus dit komt echt goed van pas!
    Heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen