vrijdag 27 december 2013

Verlaten spookstad: Doel - Belgie

Vlakbij Antwerpen, tussen grote fabrieken en veel industrie, ligt een klein dorpje: Doel.
In de jaren 60 waren er plannen voor uitbreiding van de haven. Die uitbreiding moest komen op de plek van het dorpje. De bewoners zouden hun huizen moeten verlaten en hun vertrouwde dorp achter laten. Er kwam een strijd om het dorpje, tussen de bewoners die wilden blijven en de gemeente.  
Veel mensen verlieten het dorpje. Uiteindelijk ging de plannen voor de uitbreiding van de haven niet door. Toen het dorp bijna leeggelopen was, kwamen er krakers. 
Zij vernielden een hoop en lieten een grote zooi achter. Ook graffiti spuiters leefden zich uit. Er zijn nu maatregelen getroffen. Het is strafbaar om huizen binnen te gaan, 's avonds gaan de slagbomen dicht en kan je het dorp niet meer in. Toch wonen er nog een paar mensen, die het dorp niet willen verlaten.
Het dorp ziet er nu spookachtig en verlaten uit. 



Tweede kerstdag zijn we na een uitgebreide brunch, naar Doel gegaan. 
Bij een aantal huizen kon je via de achterkant naar binnen.  Sommige waren leeg, anderen lagen vol zooi. 








 Dit huis waren we binnen gaan. Na wat klimmen over de zooi kwam je in verschillende kamers.
In de kamers lagen nog meubels, kinder speelgoed en huishoudelijke spullen. 


 We spraken met een bewoner van het dorp. Ze wordt in een documentaire over Doel ook wel 'de engel van Doel' genoemd. Ze had veel te vertellen, waarschijnlijk spreekt ze niet veel mensen in zo'n verlaten dorp. Ze heeft veel meegemaakt in het dorp en ze wil er niet weg. Haar man ligt begraven naast de kerk die je op de achtergrond ziet. Daar wil zij straks naast hem liggen. Toen er nog krakers in het dorp waren, was ze wel eens bang. Ze sloopten veel en maakten lawaai.
Op de bewoonde huizen, hangt een papier met:' dit huis is bewoond'.

Het dorpje zelf ligt er naargeestig bij. Omringt door industrie en grote pluimen van rook. Vanuit het dorp zie je de kerncentrale. Op veel huizen staan kreten als; 'Doel moet blijven' en verschillende kreten tegen de overheid.
Het was indrukwekkend om te zien, wat er gebeurt met zo'n (bijna) onbewoond dorp. Het heeft een verlaten en spookachtige sfeer.

13 opmerkingen:

  1. Mooie foto's Talitha! Wil er ook nog wel eens een keertje naar toe:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf! Heb gelijk zin om er ook heen te gaan!
    Echt gave foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wauw, wat interessant om te lezen zeg. Heel erg mooi! En wat kun je daar gave foto's maken zeg.

    Doe je mee aan mijn giveaway?
    http://labelofsuze.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, echt heel mooi! Maar ook een beetje eng:)
    Wat een lief vrouwtje zeg, echt mooi geschreven. Ik volg je nu, volg je mij ook?
    Liefs,x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, echt leuk dat jij daar bent geweest! Lijkt mij best indrukwekkend.
    Erg leuk blog heb je, ga zo door. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt me heel apart om dat dorpje een keer te bezoeken. Leuk dat je daar naar toe bent gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amazing photos :) Would you like to follow each other? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vet eng, haha. Ik heb dit ook al een keer gezien op Beautygloss. Ik volg je back!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super eng! maar toch hou ik er wel van haha.. je hebt een leuke blog! ik ga je volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een gave foto's en bezoek opzich. Hier wil ik ook wel eens heen!

    liefs,
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gekke stad, aan de ene kant een beetje eng maar toch ook wel een beetje fascinerend...
    Ik zou er ook wel eens heen willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wel een beetje creepy, wel tof om mooie fotootjes te nemen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik van het heel gek om un vrouw op foto te zin
    En wat ik heel moot vit is het pretpark met het reuzenrad en de boscautos
    En het park is ok ver latn mooi voor un film om te maken van bit wij zeer er ok lans ge reden op de snelweg de weg zag er slegt uit en de tunol zag er niet mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen