woensdag 3 april 2013

Gezondere versie van Carrot Cake


Carrot Cake, oftewel wortel cake, klinkt misschien heel gezond en vies. Ik haat wortels, als ik ze los eet, krijg ik ze echt niet door mijn keel en ook gekookt hou ik er niet van. Maar door een cake of taart is het wonderbaarlijk lekker! Je proeft absoluut geen wortels, zeker niet. De wortels maken de cake alleen lekker smeuïg, heerlijk!
Deze keer een gezondere versie van de carrot cake, ik vind hem heerlijk! 
Mijn moeder had allemaal dames op bezoek, die de cake heel lekker vonden en graag het recept wilden, dus bij deze. (;

Wat je nodig hebt:
  • 250 gram volkoren tarwemeel
  • 1 zakje bakpoeder
  • Snufje zeezout (1 draai aan de molen)
  • 2 theelepels kaneel
  • 80 gram walnoten (ik heb maar de helft gedaan, 40 gram)
  • 115 gram boter
  • 90 gram gedroogde dadels
  • 3 middelgrote wortels
  • 3 bananen, het is handig als ze wat rijper zijn
  • 75 gram Griekse yoghurt
  • 2 eiren
De topping kan je op meerdere manier gedaan, de gezondere versie heb ik niet gedaan, omdat we daarvoor niet alle spullen konden krijgen in de supermarkt. Dit is de gezondere versie:
  • 185 gram roomkaas
  • Maple syrup, naar smaak
  • Sap van 1/4 citroen
De topping die ik gemaakt heb:
  • 200 gram roomkaas
  • 150 gram suiker
  • 100 gram zachte boter (geen 'knijpboter', geen vloeibare boter dus)
Verwarm de oven op 180 graden en leg alvast de boter voor de topping uit de koelkast, zodat die een beetje zachter kan worden. Vet een cake blik in en leg op de bodem een stuk bakpapier. 

Doe de volkorenbloem,  bakpoeder, kaneel en zout in een schaal. Hak de walnoten fijn en roer deze erdoor. De walnoten zijn een extraatje, je kan ze ook gewoon weglaten!
Verwarm de boter in de pan. Snijd de dadels in kleine stukjes en voeg deze toe aan de gesmolten boter. Laat de boter nog heel zachtjes aan staan, zodat het niet hard word. Rasp de wortels en prak de bananen, gooi het dan bij elkaar. Voeg het dadel-boter mengsel, de yoghurt en de eieren aan het wortel-banaan mengsel en mix het door elkaar. Voeg daarna beetje bij beetje het bloemmengsel erbij. Doe het mengsel in de cake blik en bak ongeveer 55 minuten.

Ondertussen kun je de topping maken. 
Als je versie 1 maakt, gooi je alles bij elkaar en meng je het tot een glad mengsel, proef even of je het zoet genoeg vind. 
De topping
Versie 2. Snijd de zachter geworden boter in stukjes en doe in een schaal, voeg daar de suiker en roomkaas aan toe en mix tot een gladde massa.

Als de cake afgekoeld is, kun je de topping erop smeren. 

Het wortel-banaan mengsel en het meelmengsel
Dadels met boter



Het mengsel
De cake uit de oven
Hmm..
Lekker!
 Roomkaas is eigenlijk gewoon monchou, dat kan je dus gebruiken. Je hebt ook bakjes met roomkaas van Philadelphia.
De cake is ook zonder topping gewoon lekker, ik kwam er namelijk achter dat ik niet zo goed tegen roomkaas kan. Jammer!
 Bron

Enjoy!

xlove,

3 opmerkingen:

  1. Ik heb het recept opgeslagen op mijn computer, ik ga het zeker een keertje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier kan ik me helemaal in vinden. Ik heb ook een hekel aan wortels, maar worteltjestaart daarentegen is heerlijk!

    Love,

    Rowan

    www.redreidinghood.com

    Ps: Enter my GIVEAWAY for a chance to win one of the two By Cleo statement necklaces!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou zo al van wortels, dus volgens mij ga ik worteltaart ook wel lekker vinden. (ik vind volgens mij wel alle soorten taarten en cake lekker hoor. :P) x

    BeantwoordenVerwijderen