maandag 9 september 2013

Super healthy salade en kikkererwten pizzabodem


Het was wel weer eens tijd voor een lekker recept! Deze keer, een heerlijke healthy salade, met een pizza van kikkererwten-bodem.

De salade is heel makkelijk te maken en echt waanzinnig lekker, al zeg ik het zelf. Dit gerecht heb ik als avond eten gegeten en eigenlijk kwam het bij toeval tot stand. De salade is ongeveer voor 1 persoon.
Voor de salade:

  • 1 kalkoenfilet 
  • halve gele paprika
  • stuk komkommer
  • ijsbergsla
  • cherrytomaatjes 
  • Italiaanse kruiden 
  • feta-kaas blokjes
  • pijnboompitten (eventueel)
  • halve avocado
  • Verse spinazie 
Kruid de kalkoen met peper, zout en Italiaanse kruiden. Bak tot ze gaar zijn in een beetje olie. Snijd de groentes in stukjes en roer door elkaar heen. Prut de avocado en roer door het groentemengsel. Maak op de borden een bedje van spinazie. Leg daarop het groente mengsel. Leg aan de rand van het bord de stukjes kalkoen. Garneer met pijnboompitten en feta. 
Heerlijk!
Toen ik dit at met Maarten, heb ik er een stukje pizza bij gemaakt met bodem van kikkerertwen. Het was een probeersel, maar het beviel prima!

Voor de pizza bodem:

  • 150 gr gekookte kikkererwten (gewoon te vinden in grote potten bij de supermarkt!)
  • 1/2 ui
  • 1 teen knoflook, fijngehakt
  • 2 el peterselie
  • 1/8 tl rode peper vlokken (eventueel)
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 2 el bloem
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Stop alles in een keukenmachine (een blender werkt ook en een staafmixer misschien ook wel) en pureer tot het 1 deeg is. Bij mij was het nog niet helemaal perfect, maar dat maakt niet uit. Als je het maar tot een bodem kan maken. Doe het mengsel in een kleine beklede bakplaat en duw goed aan.
Bak de bodem 15-20 minuten gaar. Haal de bodem uit de oven en zet de oven op 200 graden.
Nu kan je de pizza beleggen met dingen die je lekker vind. Bak hem daarna nog 10 minuten tot de kaas gesmolten is. 

Ik ben heel benieuwd wat andere mensen van de pizza bodem vinden. Het smaakt helemaal niet raar, waarschijnlijk komt het ook door het beleg, dat proef je het meest. Goed recept vind ik!
Bron van de pizzabodem: De Bakparade

Enjoy! 

Genieten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten