woensdag 12 juni 2013

Smoothies en sappen

Laatst vroeg iemand me hoe vaak ik smoothie's maakte en hoe ik dat dan deed.
Vaak. En hoe? Euh, gewoon van alles bij elkaar gooien in een blender.
Dat is serieus hoe ik het doe. Misschien wel de vreemdste smaak combinaties, maar wat we in huis hebben wordt gebruikt.

Maar natuurlijk hou ik er ook van om lekkere smaakcombinaties te maken.
In deze post geef ik wat basic voorbeelden om smoothies te maken en niet te vergeten, een paar hele handig tips! 




De aardbeien smoothie die je op de eerste foto ziet is erg makkelijk te maken. Doe aardbeien in de blender, een klein scheutje melk, en wat yoghurt. Let op, zorg dat je meer fruit er in doet dan vloeibare dingen, anders gaat de smaak van het fruit verloren. Zorg er dus voor dat je genoeg aardbeien er in doet.
Mijn moeder had gister ook een aardbeien smoothie gemaakt, met melk en aardbei, waarbij er ongeveer evenveel of iets meer melk in zat dan aardbeien. Die smoothie was niet zo heel lekker.


Gewoon simpel en lekker! 


Deze smoothie was ook lekker en erg makkelijk.
Hier zitten ongeveer twee bladen ijsbergsla in, twee appels,
een kiwi en wat sinaasappelsap. 


Wortel in een smoothie kan ook prima.
Laat de blender wel wat langer draaien, want wortels zijn hard.
In deze smoothie zitten twee wortels, een appel, een banaan en sinaasappelsap. 
Sinaasappelsap heb ik gewoon uit pak gehaald. ( Zonder toegevoegde suikers)


Groente! Hier heb ik gewoon van allerlei groente bij elkaar geknikkerd wat we in huis hadden.Voeg ook 2 appels toe voor de smaak. Er zit komkommer in, paprika, wortel, courgette en een klein beetje tomaat in. Pas op met paprika en tomaat, die hebben erg overheersende smaken!

Nog een ideetje voor een power smoothie:
ongeveer 200 gram spinazie, een banaan en wat verse ananas.



Tijd voor wat tips!
  • Begin bij elke smoothie altijd met eerst een halve beker water. Ik doe het bij al mijn smoothies. Zo help je de blender alvast een beetje
  • Zorg dat je altijd meer fruit of groente in je smoothie doet, dan vloeibare dingen.
  • Het lekkerste is, om bij een groen smoothie, altijd wat fruit te te voegen. Zo is de groente wat minder overheersend
  • Maak van te voren een voorraadje smoothie, zet het in de koelkast en vries het in. Zo heb je de volgende dag op school, een lekkere gezonde smoothie. Wel even schudden voordat je gaat drinken.
  • Sinaasappelsap kan altijd. Als je merkt dat je smoothie niet zo lekker is, doordat je er te veel van iets hebt ingedaan, gewoon sinaasappelsap erbij. Dat werkt altijd. Het beste is natuurlijk vers geperst. Hmmm.
  • Voeg lekker havermout toe! Havermout is ongeveer 33 cent in de supermarkt, dus daar mag het niet aan liggen. Havermout is ontzettend gezond. Je proeft er niets van in je smoothie, terwijl het wel heel gezond is!
  • Voeg eventueel lijnzaad toe. Lijnzaad is ook goed, maar met mate. 1 eetlepel per dag.
  • Als je de blender té lang laat draaien, kan de smoothie een beetje warm worden, dat is niet lekker
  • De smoothie is op zijn lekkerst, als je hem gelijk opdrinkt. Dan heb je nog een soort schuimlaagje van het draaien erop. (:
  • Laat bij een appel of komkommer, gewoon de schil erom. Hallo vitamientjes! 


Maak er ijsjes van! :D 






Natuurlijk niet te vergeten, improviseer! Gooi bij elkaar wat je leuk en lekker vind en je merkt vanzelf of het lekker is. Gewoon proberen. 

Toch wat inspiratie nodig? Er komen nog meer smoothie-posts! 

Enjoy!





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen