zondag 27 april 2014

Ieper - In Flanders Field over de Eerste Wereldoorlog - Tyne Cot Cemetry

Ieper. De stad waar in de Eerste Wereldoorlog veel veldslagen plaats vonden, heel veel. Ook kwam Ieper te lijden onder het gifgas wat gebruikt werd. Met school zijn we een dag naar Ieper geweest. Heel indrukwekkend! Ieper zelf is een hele mooie stad! Na de WOI is Ieper helemaal opnieuw opgebouwd, het lag helemaal plat van alle veldslagen. We zijn langs verschillende begraafplaatsen geweest, Britse, Duitse en Tyne Cot Cemetry, een hele grote Britse begraafplaats. Ook zijn we een museum over de Eerste Wereldoorlog in geweest. Kijk mee naar de foto's.

In dit gebouw zit het In Flanders Field museum


Er was een stuk van de loopgraven en een slagveld nagebouwd in miniatuur.
Hier wordt elke avond de Last Post gehouden, een herdenking van alle doden van de Eerste Wereldoorlog. 


 Dit is de Tyne Cot Cemetry, een Britse begraafplaats waar duizenden dode soldaten liggen. Sommige soldaten waren 18 jaar. Op de stenen muren staan alle namen van vermiste soldaten uit verschillende landen. Er liggen 11957 doden begraven waarvan 8369 niet meer geïdentificeerd konden worden.
The stone of Remembrance

Op elke Britse begraafplaats staat een kruis, het Cross of Sacrifice. Er vielen net zonnestralen door de wolken, wat een mooi effect op de foto geeft. 
's Avonds om 8 uur vond de Last Post plaats. Het was ontzettend druk en we stonden een beetje achteraan, daardoor konden we vrijwel niets zien. Ik ben even op Maarten zijn schouders gaan zitten toen klasgenootjes van ons een krans mochten leggen, zodat ik het kon filmen. Helaas was net de batterij van mijn camera leeg en moest ik het met mijn telefoon doen, vandaar de verschrikkelijke kwaliteit! Ook kan je niet erg stabiel zitten op schouders, dus het filmpje is een beetje schokkerig. 

13 opmerkingen:

  1. Wauw wat een prachtige foto's! Heel erg mooi!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben met school twee keer in Ieper geweest, erg mooi! Mooie foto's heb je gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet er goed uit en erg treurig als je al die witte kruisjes ook ziet..
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig verslag & foto's! Lijkt me heel indrukwekkend om die plaats te bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er indrukwekkend uit, mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben daar vorig jaar ook geweest met school. Ik vond vooral de Last Post heel indrukwekkend!
    Mooie foto's!
    xManon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's heb je gemaakt ! Ben er nog nooit geweest x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's heb je gemaakt! x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige foto's, dit soort dingen maken altijd veel indruk op je!

    BeantwoordenVerwijderen