zaterdag 14 december 2013

Suikervrije chocolademelk met winterse kruiden

Hmm! Lekker receptje is dit. Van een vriendin had ik al een keer gehoord dat je ook chocolademelk kon maken met stevia en dus zonder suiker, maar het was me nog niet gelukt.
De vorige keer was het grandioos mislukt en was het niet echt lekker. Het was heel puur en er dreven heel veel klontjes in. Deze keer is het gelukt en ik vind hem heerlijk en hij is wat specialer gemaakt met wat winterse kruiden (;


Wat heb je nodig? (voor 1 mok)

  • 1 lepel cacaopoeder (afgestreken) 
  • melk
  • een klein zeefje (zoals op de foto)
  • gemberpoeder (djahé)
  • kaneel
  • speculaaskruiden
  • nootmuskaat
  • stevia
Maak de melk warm. Het lekkerste is om de melk al kloppend warm te maken in een pannetje. Doe je het in de magnetron, klop de melk dan daarna nog wat op zodat het lekker schuimig word. 
Voordat je de melk in de mok doet, zeef je eerst de cacaopoeder boven de mok. Zo krijg je gezeefde cacaopoeder in je mok en dat zorgt er voor dat je geen klontjes krijgt. Doe dan de melk erbij en roer goed.
Doe dan wat stevia druppels erbij. Je moet er aardig wat bij doen, ik heb ze niet geteld, maar ik denk dat het er ongeveer 8 waren. Proef zelf even wat je lekker vind. 
Voeg steeds een klein beetje van de kruiden erbij. Ik heb er zomaar wat in gegooid, dus de precieze afmetingen weet ik niet. Wees zuinig met de nootmuskaat, want die is aardig sterk van smaak.
Je kan van de kaneel en de speculaaskruiden er wat meer in doen. Roer alles goed door elkaar.

Ik vind het een hele lekkere chocolademelk zo met die kruiden erbij. Zeker de nootmuskaat en speculaas geven wat extra's. Heerlijk! 
Let wel even op: drink de laatste slok absoluut niet op! Daar zit nog wat achtergebleven cacaopoeder en kruiden, niet echt lekker.  


Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Klinkt heerlijk! Ik drink best veel chocolademelk maar dit is veel gezonder natuurlijk :) Nog een kleine tip: als je google friend connect op je blog zet is het zeg maar makkelijker om je te volgen want dan krijgen je volgers je nieuwe posts zeg maar op blogger en vaak kijken ze daar vaker op dan op bloglovin hihi. Wow heel verhaal, je kan het er trouwens opzetten via instellingen indeling op blogger. Voor nu volg ik je op bloglovin! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er echt heerlijk uit, ik heb er gelijk trek in. Helaas heb ik de ingrediënten niet in huis.
    Xx Stephanie

    BeantwoordenVerwijderen